Služiti Zakonu ili služiti Zakonom?
U današnjem evanđelju Isus odgovara na jedan prigovor koji mu upućuju, te govori o četiri teme: ubojstvo, preljub i rastava, te zaklinjanje.
Isus se suočava s vrlo ozbiljnim prigovorom, a to je da želi dokinuti Zakon. Zamislite da danas jednog župnika optuže da propovijeda protiv katoličke vjere i Svetog pisma!? Dakle, pismoznancima, farizejima i svećeničkoj eliti čini se da je Isus protiv Zakona. Čini im se da je Isusovo učenje u sukobu sa Zakonom. Kada kažemo Zakon onda mislimo na Toru.
Termin Tora hebrejski može značiti pouka, poučavanje ili uputa, riječ je nemoguće prevesti no približno se može objasniti riječima Zakon i Nauk. To je židovska biblija, i prvih pet knjiga naše Biblije. U Tori su zapisani temelji židovskog zakona i morala.
U čemu je glavno nerazumijevanje između Isusa i pismoznanaca? Pismoznanci tvrde da je čovjekov smisao Zakon, a Isus tvrdi da je smisao Zakona čovjek! Razišli su se u temeljnim postavkama. Zato Isus kaže da nije došao ukinuti, nego ispuniti Zakon. Isus je ljubitelj Zakona, On poznaje Zakon, On Jest Zakon i On je ispunjenje Zakona. Svojim tumačenjem zakona zamjerio se vjerskim učiteljima svojeg vremena. Naime, Isus tumači Zakon tako da poziva židovski narod da postane poslužitelj Zakona svim narodima.
Židovski vjerski učitelji tumače da treba doći Mesija koji će pokoriti sve poganske narode, te da će ti drugi narodi postati sluge Židovima. Išli su toliko daleko da su govorili da će svaki Židov imati tisuću poganskih robova koji će mu služiti.
Isus poziva svoj narod na služenje po ispunjenom Zakonu. Isus poziva svoj narod da življenjem vjere pridobije druge narode za svoga Boga, a ne ratovanjem i vladanjem nad drugima! Primjećuješ li razliku?
Slično se događa i danas na primjeru politike. Jedni drže da političari trebaju služiti narodu i boriti se za blagostanje naroda, a drugi drže da politika nije za poštene i da se političari bore samo za svoje osobno blagostanje.
Čini mi se da danas postoje ljudi koji sanjaju slavnu Crkvu u Hrvatskoj i slavnu Hrvatsku, kojima će se svi diviti i kojih će se svi bojati. Bojim se da to nije Isusov stav. Isus poziva na malenost i služenje. Postavlja se pitanje da li ga uopće netko ozbiljno doživljava danas?
Ubojstvo
Dalje u evanđelju Isus progovara o četiri teme. Čuli ste da je rečeno…, a ja vam kažem… Ovaj A ja vam kažem, ne treba čitati u kontekstu prekida s tradicijom, već u kontekstu ispunjenja Božjeg Zakona.
Prva tema je ubojstvo. Ubojstvo se povezivalo s prekršiteljem Zakona ili neprijateljem. Isus ubojstvo povezuje s izgovaranjem ružne riječi svome bratu. Isus preventivno djeluje. Isus zna da ubojstvo dolazi kada se ljudi raziđu, kada nisu u miru. Prevencija ubojstva je život u miru. A život u miru počinje s onima koji su mi najbliži, a to su rodbina i susjedi.
Ja trenutno ne mogu napraviti apsolutno ništa kako bi se riješili sukobi na Bliskom istoku, ali trebam biti svjestan da mir u mojoj Domovini ovisi o mojem dobrom odnosu s mojim susjedima. Da smo tako živjeli, da smo za ozbiljno uzeli Isusove riječi onda se nikada ne bi dogodio Domovinski rat, niti užasna istrebljenja u Bosni.
Za vrijeme bratstva i jedinstva, jedno vrijeme moji baka i djed živjeli su u Bosni, u Vitezu. Po bakinom pričanju, čini mi se, da je to bilo najljepše vrijeme njezinog života. Kasnije su ipak otišli u Zagreb… Živo se sjećam bakinih priča o vrlo ugodnom suživotu između bošnjaka, pravoslavaca i katolika. Svi su zajedno slavili svoje blagdane. Zato mi je teško povjerovati kako se moglo dogoditi da obični ljudi koji su zajedno živjeli, zajedno slavili i zajedno tugovali, na riječi političara i demagoga uzimaju oružje i tjeraju svoje susjede iz njihovih domova. I još ispada da su im učinili uslugu jer ih nisu ubili!?
Svjetski i domovinski mir počinje u tvom i mom susjedstvu!
Ovdje Isus govori i o ubojstvu riječima. Drugoga se doista može ubiti riječima. Neke od tih ubojitih riječi glase: Mrzim te! Gadiš mi se! Od tebe nikada ništa ne će biti! Ništa ne vrijediš! Ne volim te više! To su riječi koje ubijaju dušu.
Preljub
Druga tema je preljub. Zakon govori o činu, a Isus govori o požudi i pogledu. Ja nikada dok tumačim evanđelje ne volim moralizirati ili propovijedati u onom negativnom značenju. Ne volim moralizirati jer sam svjestan da postoji skliski teren, na kojem svi možemo pasti. Ima puno onih koji su govorili: Meni se to ne može dogoditi… Ja to nikada ne bih napravio… I onda ih je prebacilo.
Zakon govori o činu, a Isus preventivno govori i o mislima i osjećajima. Da bi se nešto dogodilo, o tome se razmišlja. Razrađuje se strategija. Gospodariti mislima je teško. Neki autori govore da je moguće misli zamijeniti. Misliti nešto drugo umjesto onoga što me vodi prema činu koji može uništiti moju obitelj i još nečiju obitelj.
Racionalizacija je ponekad samo obrambeni mehanizam, a to znači da sami sebe uvjeravamo da je to što želimo loše, ali opet osjećamo silnu želju ili potrebu da to napravimo.
Židovski Zakon stavio je naglasak samo na djelo, na radnju. Isus zna da čovjek nije samo radnja, čovjek je jedinstvo osjećaja, misli i djelovanja. Kada se odijeli djelo ili radnja od misli i osjećaja nastaje lom u čovjeku. Znam da neki čin loš ili grešan, ali misli, osjećaji i nagon kao da su se ujedinili prema radnji za koju znam da je trebam izbjegavati. Isusu potiče preventivno djelovanje na način da se pozabavimo prije svega našim mislima i osjećajima, da ih ozdravimo milosnim Isusovim djelovanjem.
Kada Isus govori o iskapanju oka i odsijecanju desnice koja nas sablažnjavaju, ja vjerujem da Isus poziva na poniznost i malenost. Vjerujem da nam Isus hoće reći: Prijatelju, nemoj se junačiti. Teren je vrlo sklizak. Mnogi su imali veliku sigurnost u sebe pa su pali. Bolje spriječiti, nego liječiti.
Razvod
Treća tema je razvod. Čini mi se da Isus želi reći kako je brak velika svetinja i da brak nije igra. Čini mi se da Isus želi reći, možda griješim, da u Božjem planu za čovjeka ne postoji razvod dvoje ljudi koji su se obvezali na zajednički život. Ketuvot je bio ugovor koji se potpisivao prigodom vjenčanja. Ako bi koji muškarac htio riješiti se svoje žene onda bi joj napisao Seferkeritut.
Čovjek je stvoren za bezuvjetnu ljubav, sve manje od toga ranjava ljudsko srce i čini čovjeka duboko nesretnim.
Zanimljivo je primijetiti da u biblijsko-hebrejskom jeziku ne postoji pojam razvoda get. Čak su židovski učitelji naučavali da se ta dva slova gimel i teth nikada ne nalaze zajedno u Bibliji i da čak ne postoji riječ u Bibliji koja bi završavala slovom gimel i druga riječ koja bi počinjala slovom teteh. To je bila simbolika koja govori da u Božjem planu ne postoji razvod, pa se niti ta riječ ne spominje. Drugi su učitelji govorili da kada se jedan par rastavi da u tom trenutku i oltar plače, tj. da Bog plače kada dođe do razvoda. Kada govorimo o razvodu danas, ponavljam, ne trebamo moralizirati, već govoriti o izvornom Božjem planu za čovjeka, a to je bezuvjetna ljubav.
Ne kunite se nikako
U pravosudnoj praksi Isusovog vremena, u nedostatku svjedoka, optuženik bi se zaklinjao riječima: Neka me Bog kazni ako lažem. Zato je Zakon propisivao da se ne smije lažno zaklinjati. A Isus kaže: Ne kunite se nikako. Isus nas poziva na iskrenost u ljubavi. Bojim se da čine grešku oni koji lažu jer misle da će tako pomoći sebi ili bližnjima.
Postoji jedna židovska priča koja kaže da je u Jeruzalemu bila jedna kupola na četiri stupa. Iz središta kupole visio je lanac. Tu su dolazili Židovi kada bi se trebali zakleti. Rukom bi se uhvatili za lanac i rekli: Neka me kazni Bog ako ovo što ću reći nije istina. Vjerovali su da će se onome koji će držati rukom lanac i izreći laž dogoditi nešto loše.
I priča za kraj. Dogodilo se da su se ne sudu našla dvojica Židova. Prvi je okrivio drugoga da mu nije vratio veliku sumu zlatnika. Drugi je dao izliti zlatnike u zlatni štap te ga pobojao. U trenutku suđenja, kada su stali pod kupolu, onaj drugi zamoli prvoga da mu na trenutak pridrži štap i reče: Neka me Bog kazni ako nije istina da sam zlatnike vratio. Zatim pusti lanac i uzme ponovno štap. Prvi tada reče: Neka me Bog kazni ako sam zlatnike primio natrag. Kaže priča da se Bog u tom trenutku silno ražalostio jer su Ga ljudi prevarili, te je povukao lanac na nebo. Amen.